Hoe hoog is mijn eigen risico?Dat hangt van meerdere factoren af. Veelal staat op uw polis het van toepassing zijnde eigen risico, maar soms staat er ook iets over een extra eigen risico in bepaalde situaties in clausules of in de polisvoorwaarden zelf. Bij twijfel kunt u altijd bij ons informeren.
Ik heb een schade, wat nu?Indien er een auto bij betrokken is, dan vult u een Europees schadeformulier in. In andere gevallen kunt u de schade melden via onze website. (klik hier) of natuurlijk per mail of telefonisch op 0184-612842
Ook kunt u het papieren standaardformulier downloaden.
Wat bedoelt een verzekeraar met nieuwwaarde?(Huidige)Nieuwwaarde is het bedrag dat onmiddellijk vóór de schadegebeurtenis nodig zou zijn geweest om nieuwe voorwerpen van dezelfde soort en van gelijkwaardige kwaliteit aan te schaffen.
Wat bedoelt een verzekeraar met dagwaarde?Dagwaarde is de (huidige)nieuwwaarde onder aftrek van een bedrag wegens waardevermindering door veroudering, slijtage of bestaande gebreken.
Wat bedoelt een verzekeraar met herstelkosten?Herstelkosten zijn alle kosten die verbonden zijn aan het in de oorspronkelijke staat of vorm terugbrengen van de verzekerde inboedel , waaronder de noodzakelijke kosten van wegruimen en/of afbreken van de verzekerde inboedel om herstel mogelijk te maken.
Wat bedoelt een verzekeraar met waardevermindering?Waardevermindering is de aantasting van het vermogen van verzekerde door achteruitgang in economische waarde van beschadigde inboedel, voor zover deze achteruitgang door herstel van de zaak niet ongedaan is te maken .
Ben ik verplicht aan preventie of schadebeperking te doen?“Voorkomen is beter dan genezen”. Dat vindt de wetgever ook. Die bepaalt in artikel 7:957 Burgerlijk Wetboek dat zodra u op de hoogte bent van een risico dat zich aandient , staat te gebeuren of zich voordoet, u verplicht bent alle maatregelen te nemen om schade te voorkomen en/of te verminderen.
Mag een ingeschakelde expert mij dekking of een uitkering toezeggen?Nee, dat mag absoluut niet. Een expert krijgt de opdracht om de schade vast te stellen en/of te onderzoeken, hij/zij zal een rapport op stellen of een betaaladvies aan de verzekeraar geven. Het doen van uitspraken over de dekking of uitkering, is ten alle tijde voor behouden aan de verzekeraars zelf. Mogelijk ontstaat er wat verwarring, als een verzekeraar een ”Schaderegelaar” heeft ingeschakeld, hij/zij mag binnen de toegekende bevoegdheden wel uitspraken doen over dekking en/of uitkering.
Werkt Sch@debutler Landelijk?Nee, voorlopig is het regionaal en dan voornamelijk in de Alblasserwaard, Vijfheerenlanden en Drechtsteden, maar mogelijk dat hier in de toekomst een uitbreiding op komt.
Is Sch@debutler een apart bedrijf?Kan ieder bedrijf een aangesloten Sch@dehersteller worden?Nee, wij passen een streng selectiebeleid toe en de aangesloten herstellers, moeten zich aan onze regels en voorwaarden conformeren. Daarnaast wordt de kwaliteit van schadeherstel en schadebehandeling geëvalueerd en zo nodig zal er bijsturing plaatsvinden en in een extreem geval zal de hersteller zijn aansluiting verliezen
Ben ik als klant verplicht om een aangesloten Sch@dehersteller in te schakelen?Sch@debutler, werkt vooralsnog met een z.g. “Zachte schadesturing”, dus er bestaat geen verplichting. Natuurlijk heeft het wel veel voordelen voor u als klant om wel met een aangesloten hersteller te werken, zo hoeft u zelf niet op zoek, u hoeft niets voor te schieten. Mochten de verzekeraars waarmee wij samenwerken echter in de toekomst een ander schadesturingsbeleid gaan vormen, dan kan het zijn dat Sch@debutler hierop wordt aangepast.